Saturday, March 24, 2012

aku rasis? part 1 - DJZ 325

esok 25 mac 2012, dong jiao zong (DJZ) akan mengadakan satu perhimpunan (aka DJZ 325) menuntut kerajaan memanggil balik guru-guru yang mengajar bahasa malaysia yang tidak fasih berbahasa cina..mereka menuntut kerajaan memastikan SEMUA guru-guru dan kaunselor yang mengajar di sekolah cina tak kira matapelajaran apa mesti fasih berbahasa cina.
dap terang2 akan menyokong perhimpunan tersebut, mca melalui chua soi lek dah jumpa menteri pelajaran bertanyakan tentang isu kekurangan guru yang tak memahami bahasa cina kat sekolah cina ni..korang tau tak bahawa pemimpin gerakan seperti dr koh tsu koon, kerk choo ting, ong tin kim dan dr kang chin seng adalah antara kelompok pemimpin DJZ yang telah memasuki arena politik?...belum lagi citer sokongan ngo2 chauvinis bangsa cina seperti dong zong, suqiu, dewan perniagaan cina etc…    
        

                                  
DAP all out to back Chinese education rights rally







agak2 kalau lah bangsa kita ni duduk lama kat beijing, kita ni membesar kat sana…..pastu pegi tuntut kat kerajaan china bahawa semua guru2 yang nak mengajar apa2 subjek kat sekolah melayu mesti fasih berbahasa melayu walaupon ini tanah besar china…korang agak2 lar kerajaan china sana tu layan?
nak dibaginya buat sekolah melayu pon lom tentu!!!
tak payah pegi jauh..meh aku bagi contoh kat negara jiran paling dekat dengan kita…

I.“ Sejumlah 1,100 sekolah Cina ditutup dan ditukar menjadi sekolah kebangsaan Indonesia. (Di Malaysia ada lebih kurang 1,300 SJK (C).) “

II. “Semua budak Cina diwajibkan menuntut di sekolah kebangsaan
Bahasa pengantar di sekolah ialah Bahasa Indonesia sementara Bahasa Cina boleh diajar sebagai satu matapelajaran. (Langkah ini sejajar dengan apa yang disyorkan oleh kempen Satu Sekolah Untuk Semua)”.


tak bertuahkah menjadi rakyat malaysia bagi bukan melayu? terlalu sukarkah mengaku rakyat malaysia bagi yang bukan melayu? terlalu payahkah menjadi rakyat malaysia untuk hidup bagi yang bukan melayu? mungkin ada segelintir masyarakat cina di negara ini yang faham, misalannya jolina tan melalui tulisannya ;

“… aren’t we the ones asking the nation to be Malaysian First, and race second? Naturally, as Malaysian, we must put our Bahasa Kebangsaan first and Mandarin second. But it never seem that way to me and no wonder the Malays are going berserk towards us.”


“… working towards bringing the races together. Prove that the Chinese too, can truly be Malaysian First and Chinese Second.”

-        jolina tan

lepas ni hindraf korang pulak pegi cecepat mintak semua guru-guru yang tidak fasih berbahasa tamil jangan mengajar di sekolah tamil? rugi korang kalau tak mintak sebab mca ngan dap tengah mendesak , tak heran mic ngan ppp pulak akan sesama desak kerajaan untuk sokong tang isu guru2 sekolah tamil nanti..kang aku tanya lagi pulak cemana ustaz/ustazah yang mengajar sekolah agama boleh ke mengajar sebab bukan fasih bahasa arab ? adakah pas, umno, jati dan perkasa akan buat benda yang sama?

rasis atau rasional?
apakah selepas pru12 ni suara-suara politik bukan melayu boleh begitu lantang? apa semuanya dah boleh dituntut? semua dah mula liberal? persetujuan kontrak sosial pribumi dan bukan pribumi sebelum merdeka adalah satu kesilapan? perkongsian dalam semua benda adalah hak bersama? atau aku yang ketinggalan zaman? kang dikatakan pulak sifat2 assobiah yang menebal...agak2 diakhirat kelak yang ditanya nanti adakah parti mana yang disokong atau akidah yang didukong?
atau adakah ketaksuban berpolitik menonong ikut parti dikalangan orang kita langsung dah tak nampak lagi yang mana hitam yang mana putih? nampak tak bila isu berkaitan hal kepentingan diaorang, diaorang akan bersatu!!..tapi kita??? berpolitk sampai tak hingat 'common ground' yang kita ada!

tak payah lah citer pasal tata negara atau semangat cintakan negara atau bangga kat badan  ada bendera…aku bagi contoh kecikk jerr, rasanya memadai kalau korang tengok tang bangsa yang selalu pakai jersi bola malaysia kat mana2, bangsa apa yang paling banyak korang jumpa?

No comments:

Post a Comment