Sunday, March 18, 2012

'trick' nolong orang kenduri...

minggu ni jer ade tiga rumah kenduri kawin kene pegi tolong...buleh lar pegi 3 rumah sebab datang tolong makan je hehe...

dalam tengah sibuk2 makan, perasan gak tuan rumah dengan sedara mara tengah sibuk ngangkat barang,  ke sana ke sini, ngangkat lauk dan air...pendek kata semua nampak sibuk bekeje dengan hal masing2...maklum lar nak siap2kan apa yang patut sebelum pengantin sampai...

dalam tengah makan2, dalam tengah2 memerati orang tengah sibuk bekeje, aku nampak empat orang lalu depan meja aku baru balik bawak air batu...empat orang, air batu satu beg besar tu  jer...dalam ati nak tegelak pon ye gak...pandai korang.

kalau orang pompuan 'trick' ngelat maybe bagitau anak nak tido etc...advantage besar kalau bawak budak kecik kalau datang kenduri ni...yang lelaki? masa kenduri aku cukup suka bab-bab beli barang nie...beli riben ke, beli ketas pembalut ke , beli plastik buat isi gulai ke, beli paku tekan ke or beli air batu macam mamat2 tadi...tapi make sure barang yang kene beli tu bukan yang telampau penting yang orang tetunggu2 sampai lauk gulai tak masak plak.

yang pegi tak leh la ramai sangat..sebab pas tu balik lam 2 ke 3 jam dah gerenti hehe...curi tulang!

tetiba satu makcik maybe sedara tuan rumah kot gi nanya kat mamat2 tadi...

'ni kenapa lar lama sangat gi beli air batu nie? reramai sampai 4 orang beli air batu ?'
'tak tau tempat mak som'
'larrr kan kedai depan tu ada..gi kedai mana?'
'kat pekan tadi...lambar lar sikit' jawab sambil tesengih2 plak tu.
'dah dah..orang nak buat air tu...cepat-cepat air batu dah abis'

kan dah kantoi...ingat aku je yang buat 'trick' cenggini....hehe.

'babah, air bah..pedas'

...bila aku bangun nak capai jug jer, erkk..jug air sirap dah kosong...ingat nak rembat air meja sebelah, tengok pon dah kosong.

last2 belasah air mineral botol kecik lam beg orang rumah aku.

air batu..pangkah, bukan barang 'trick' makan angin.

haha..

No comments:

Post a Comment