Sunday, July 31, 2011

a day before ramadhan...

the site ...bridge to pekan, over sungai pahang


just came back from pekan, pahang...alhamdulillah arrived home safely.

at first quite reluctant to go, coz just a day before ramadhan...somehow had to be there by 10.30am so went very early in the morning.

the ground breaking ceremony by the prime minister went well.

but, with a tragedy that really struck my mind.

there was a very senior management staff working for the client organization , that i had known and previously involved in pd project was also in kuantan since saturday preparing for the function.

morning on my way to pekan, was informed he had passed away in his hotel room after suboh...due to heart attack...only known after staff unable to reach him this morning, had to ask hotel management to open his room.

just met him last tuesday....

i was....maybe the best word, shocked.

just a day before ramadhan...can his family take it when heard about the news?...and etc.

i just dont know...somehow life is like a jigsaw puzzles..never know what bits and pieces will come...hard or easy ? ...only when the very last bits and pieces of jiggclues had completed...only then we know the actual picture we had formed.

a day before ramadhan, something valuable i had learned.

will we meet another ramadhan? i ll never know what bits and pieces will come...we wont even in the final minutes if no blessing from Allah.

qada and kadar are all from Allah...regardless the place and time.

al fatihah.

10 biggest and best jumps ever

starting of the clip...it seems like a rocketeer!!

cool ?...or sick!

haha!


video


yesteryears...

english duo....album dated back in 1985.

1985, first year in college.... living next to manhattan... with zippo and marlborough.

1985, first time facing fasting month.....longer day time than nite...with bread and canned drinks.

1985, snow and ice...

as if it was yesterday...


video


Saturday, July 30, 2011

人形の家(1969) MIEKO HIROTA

erkkk!! entah cemana terjumpa la pulak...

tajuk tak tau...sebab tak sekolah jepun...yg tau 1969....haha!

posted sebelum ni dinyanyikan oleh rafeah buang, rupanya lagu jepun...original singer, mieko hirota.

video

Friday, July 29, 2011

ramadhan kareem

mungkin pada sesetengah kedatangannya di sambut dengan rasa takut dan malas...
tanpa perancangan waktu dan tanpa persediaan...

mungkin pada sesetengah kedatangannya di sambut dengan debar dan rindu...
dengan penuh perancangan waktu dan serta persediaan...

adakah kali ini kita mengharunginya cara yang sama macam yang sudah sudah?
adakah kali ini kita akan mengharunginya cara yang lebih baik dari yang sudah sudah?

atau adakah kali ini kita akan mengharunginya dengan tekad yang berbeza dengan tanda aras yang lebih tinggi dari yang sudah sudah?

atau mungkin senarionya begini ;

...jika seorang yang kita kasihi dan sayangi menghubungi kita menyatakan hasratnya ingin berkunjung ke rumah kita serta mohon izin untuk singgah cuma sehari, apakah yang akan kita lakukan sempena kedatangannya dan apakah perasaan kita?

...tentunya kita gembira, menyediakan persediaan bagi menerima kunjungannya dengan mengemas rumah dan mengadakan keperluan yang sepatutnya bagi tetamu tersebut...bukankah begitu yang selayaknya kita lakukan? malahan mungkin kita mahu dia bermalam berhari hari lagi!

jika demikian, bagaimana pula jika yang akan datang (ramadhan) menjenguk kita bukan sahaja dikasihi oleh diri sendiri, bahkan ia dikasihi oleh Allah SWT, Nabi Muhammad SAW dan sekelian orang yang beriman?

apa pula persiapan kita?

saya hanya seorang manusia biasa, bukan ustaz dan akui tiada hebat ilmu agama...kiranya senario tadi membuka minda saya dan juga mereka mereka yang membacanya...

kehidupan ini umpama jigsaw puzzles...ia datang dalam hidup kita pada waktu dan ketika bagai cebisan dan serpihan untuk kita lalui...setiap cebisan dan serpihan itu datang bercantum melalui pengalaman suka dan duka...umpama membentuk kisah yang akan melengkapkan perjalanan hidup yang kita semua lalui...

wallahualam.

selamat menyambut kedatangan ramadhan.

kupu kupu

recorded in 1984.

quite a lenghty song, got pink floyd traits in it...


Dulunya kau buta
Tak tahu
Dalam kepompongmu
Dalam kepompongmu

Kini lihatlah semua
Lihat sekelilingmu
Lihat sekelilingmu

video



Thursday, July 28, 2011

anak sojar

ari ni tak ke pejabat, saja berehat...dapat tgk anak anak  ke sekolah pagi dan petang naik bas sekolah depan rumah.

teringat masa dulu dulu sewaktu aku tinggal dalam kem askar, tunggu trak askar..ferry bebudak kluar kem ke sekolah...bising, suspension macam batu dan bila hujan air masuk kat lubang angin yg tak tertutup kanvas, budak budak semua basah.

keluarga ku ramai askar, orang negeri sembilan ni agaknya banyak askar atau polis ha! ha!...abah aku askar, ipar aku 3 orang askar, salah sorang kakak aku pon dulu askar...aku plak lepas belajar nyaris masuk sojar, cuma mak aku tak bagi.

masa tu awal 70an time banyak bandit, duduk kem batu 3 temerloh pahang...teringat masa tunggu trak nak ke sekolah kadang kadang dapat tgk ada plane caribou turun naik bawak barang dan anggota...dan kalau demam abah bawa aku ke hospital askar ambik ubat, sempat gak tgk askar yg cedera lepas operasi...yg pernah aku tgk di hospital askar tu berkerusi roda, kat koridor luar macam termenung jauh...

kerjaya yg di idam idamkan? niat untuk berbakti kepada negara? jalan keluar untuk mudah dapat kerja?...hanya tuan punya badan yg mampu jawab.

yang nyata bukan kerjaya yg mudah terutamanya pada tahun 60an hingga ke awal 80an...yg terlibat dalam operasi, isteri dan anak menunggu dirumah dengan tidak pasti dalam tempoh yg kadang kadang lama...ada kalanya balik sekejap lepas tu operasi semula...tapi masa tu aku budak budak, mana nak faham pasal keluarga...zaman bebudak, happy manjang.

kini betapa bertuahnya aku, setat enjin lepas kerja terus balik tgk keluarga...

cuba selami erti lagu ini, sebuah lagu rintihan seorang isteri...bersesuaian dengan zaman dan ketikanya...sebuah nostalgia, bagi yang memahami...
video

Monday, July 25, 2011

pandangan hidup...

baru baru ni aku berpeluang bersama sama dengan sesaorang yang aku kira hebat ilmu agamanya...dapat berbual bual, bertukar tukar pandangan semasa berdua dengannya  ke satu tempat.

bermula hujung tahun yang lalu...aku mula mempunyai perspektif tersendiri tentang hala tuju hidup...tertanya tanya adakah ianya betul?

kebetulan perjalanannya agak lama...lalu aku isikan waktu itu dengan soalan soalan...aku banyak bertanya, dia dengan senang hati menjawab...tanpa dia mengetahui tujuan soalan soalan yang aku tanya.

jawapannya amat jujur, terus terang dan diselang seli dengan petikan quran dan hadith...sewaktu balik semasa hampir tiba ke destinasi, ada satu perkara yang dia nyatakan tentang aku membuat aku rasa begitu teruja! alhamdulillah.

di antara kita, pandangan hidup mungkin berbeza...
mungkin disebabkan liku liku perjalanan hidup yang berbeza...
atau mungkin disebabkan matlamat hidup yang berbeza...

tidak semuanya sempurna, bersyukur menerima seadanya...


video

Saturday, July 23, 2011

life without her

wife s away since friday, will be back sunday night...joining a trip with my sisters and in laws.

taking care of my 6 kids...and doing all the house chores...house a bit disarray especially saturday and sunday all of em' are around...with tonnage of dirty laundry.

way out is to eat outside...but i decided to cook...what to cook? God knows (sigh).

S.O.S..any weekend maid for hire these 2 days? ha ha ha!



....please bear with dad these 3 days ok?

shirt says it all ;  hi... mom, hi...dad, kid rules !!



alanggg!! atehhh!!!!...
heyyy!..i thought i had cleared it 10 min ago!!

Wednesday, July 20, 2011

sama dgn babah?

hari ni ulang tahun kelahiran alang...menginjak 11 tahun.

badan mula naik...rambut dah mula mesti buboh minyak...

tapi stail keanak anakan dari dulu tak ilang2 lagi, pagi ke sekolah baju cantik bersih, balik comot giler...bila merajuk dia akan diam seribu bahasa...mulut berat nak buka, unless bila terpaksa...pemalu!

tadi janji dia nak pizza beli balik dari ofis....tapi tak dapat sebab last minute terpaksa ke tempat lain urghhhh!!!!

tau dia merajuk...

ikut stail babah dia? entah...tapi yg confirm sama ..tang rambut, tegak!!

selamat hari jadi alang.


Monday, July 18, 2011

kepadaNya kita kembali - chik ateh

semalam tengahari isteri dgn adik beradiknya pergi melawat, dia nampak lemah dan dalam kesakitan tapi guraunya tetap ada...tetap mcm chik ateh yg dulu...sempat mereka  peluk cium chik ateh sebelum balik dan dia menutur kata dalam nada bergurau ' ni mungkin kali terakhir peluk cium chik ateh'....

ingatan ku kuat mengingatkan sikap periangnya dan suka mengusik semasa aku baru berkahwin...hingga kini.

benar telahannya....chik ateh, adik kepada emak mertua ku akhirnya kembali kerahmatullah malam tadi pada jam 11.50pm setelah bertarung dengan kanser yg dihidapinya hampir 3 tahun pada umur 50 tahun.

terus bergegas ke hospital selayang selepas mendapat berita lewat malam tadi...bersama suaminya dan biras, kami menguruskan jenazah chik ateh sampai dikafankan di hospital dan terus dibawa kerumahnya sebelum subuh tadi.

semoga arwah ditempatkan dengan orang orang yang soleh.

al fatihah.


Sunday, July 17, 2011

sultans of swing

a classic from mark knopfler of dire straits.

my all time favourite number!

video



oh no

heard it again recently tru radio when i was driving...

recorded in 1981,  lionel ritchie when he was with the commodores...sort of funk/soul group in the 80s...was exposed listening to their music tru my sister's cassettes collection...at that point of time cassette was one of the must have thing!

still remember the time when you and siblings in schooling days?


video


one man band

...a talented genius!

plus his creativity makes it so enjoyable to watch.


video

cavatina

a classic acoustic instrumental...heard it since in primary school, that hooked me into guitar.

composed by stanley myers in 1970. best known as the signature theme for 1978 film 'the deer hunter'.

such a beautiful song...

video

Sunday, July 10, 2011

what s going on...

we just never learn...

in utopia searching for a perfect democracy?
name me a country...
as long as human makes the rules,
they arent any...

only either we fly low..or fly high...


video





Friday, July 8, 2011

renungan 2

semalam, hari ini dan esok

apakah esok senyum kita masih sama seperti semalam?
apakah esok, marah kita masih sama seperti semalam?

hari ini kita tidak akan dapat merubah apa yang telah berlaku semalam.
akan tetapi,
hari ini kita mampu merubah apa yang akan berlaku esok...

   - 8 Julai 2011 / 6 Syaaban 1432H

renungan 1

Kurang Ajar


Sebuah perkataan yang paling ditakuti
Untuk bangsa kita yang pemalu.


Sekarang kata ini kuajarkan pada anakku;
Kau harus menjadi manusia kurang ajar
Untuk tidak mewarisi malu ayahmu.


Lihat petani-petani yang kurang ajar
Memiliki tanah dengan caranya
Sebelumnya mereka tak punya apa
Kerana ajaran malu dari bangsanya.


Suatu bangsa tidak menjadi besar
Tanpa memiliki sifat kurang ajar


~ Usman Awang

Sunday, July 3, 2011

...untuk dikongsi?

ianya sebuah rumah yg dihuni oleh 3 keluarga yang berlainan keturunan dan agama...tuan rumah dengan baik hatinya memberikan kebenaran untuk 2 keluarga lain tinggal di tingkat bawah bebas melakukan apa saja dengan syarat tertentu menghormati hak tuan rumah dengan tidak menganggu atau mengunakan kemudahan tingkat atas yang didiami tuan rumah serta keluarganya.

sebagai tuan rumah, tingkat atas memang agak selesa berbanding di tingkat bawah...keputusan yang di rasakan sesuai dengan haknya sebagai tuan rumah...walaubagaimanapun 2 keluarga yang mendiami di tingkat bawah menerima seadanya dan hiduplah mereka dengan rukun dan aman damai tanpa mempersoalkan hak tuan rumah.

masa berganti masa...kehidupan berganti generasi...yang tua telah pergi, yang muda menjadi galang ganti...namun sepanjang kehidupan, kedudukan ekonomi tuan rumah tidaklah sehebat pencapaian 2 keluarga di tingkat bawah...perbandingan harta dan barangan mewah di ruang kediaman masing-masing menjadi bukti.

tuan rumah terikat dengan perjanjian lama yang harus dihormati...memberikan kebenaran untuk 2 keluarga yang tinggal di tingkat bawah bebas melakukan apa saja cuma hanya perlu menghormati dengan syarat tertentu hak tuan rumah.

kini, ada kalanya penghuni di tingkat bawah mempersoalkan kenapa ruang tamu tingkat atas yang agak luas hanya untuk tuan rumah dan tidak di kongsikan bersama?

kini, penghuni di tingkat bawah mempersoalkan kenapa dapur di ruang atas tidak dikongsikan bersama?

tambah mengusutkan keadaan, ada juga di antara segelintir cucu cicit tuan rumah yang berfikiran terbuka turut mempersoalkan kenapa tidak dkongsikan bersama?

cuma setakat ini penghuni tingkat bawah belum lagi mempersoalkan ruang tidur tuan rumah untuk dikongsikan bersama....

video


Saturday, July 2, 2011

...ayah nak ajar tentang...

Jaga-jaga anak kita,
Jangan sampai jadi hamba,
Jaga-jaga anak kita,
Kita ini orang merdeka...

Panggillah mereka pulang.
Ayah nak ajar tentang kurang ajar,
Jadi mereka takkan sendiri lagi...

Panggillah mereka pulang,
Ayah nak ajar tentang kurang ajar,
Jadi mereka takkan dimomok lagi...


video