Thursday, March 1, 2012

diberenti, memberenti..terrrrrrr'berenti'...

pagi sabtu lepas sempat beborak dengan kawan, dia baru berenti kerja…buat masa ni dia takda plan apa2 dan masih rehat2 dok rumah je dulu.

hala tuju kehidupan berbeza…pandangan hidup masing2 tak sama, namanya pon manusia.
pada aku berenti keje ni ada 3 macam…samada diberhenti, memberhenti atau terberhenti.
terberhenti? ader ker?... aharkkk, ni teori koboi aku jer.
orang berenti keje ni kdg2 bermusim gak macam  jump into the ‘kereta pembawa pemain muzik’ hehe…
ok, berenti ada 3 macam ;
pertama diberhentikan, biasanyer orang tu ada masalah kronik yg kompeni tak leh nak layan lagi.

kedua memberhentikan, biasernyer orang tu memberhentikan diri sendiri sebab dia yg nak stop keje untuk gi kompeni yg dia rasakan lebih baik atau mmg dah plan nak keje seniri.
ketiga terberhenti,  yg ni plak kes geram amik keputusan berenti tapi takder plan apa2.

nak berenti keje ni kalau ngikut teori yg aku belajar siap dengan ‘risk analysis’ plus dengan ‘quadrant boxes’ yg berbelit2 kebarangkaliannya nak membantu decision making.

kalau kengkawan  tanya aku, selalunya aku bagi pandangan stail timbang buruk dan baik untuk tuan punya badan berfikir…kalau nak ngikut sgt teori 'the guru of management - peter drucker' kdg2 jadi lagi fening...nak mudah pikiaq yg asas dulu, misalan kalau di tempat sekarang ni byk buruk dari yg baik, mungkin ada eloknyer berenti..tapi kalau plan baru kita tu plak bertimbun2 buruk dari yg baik, maka elok pikir tiga empat ratus kali sebelum berenti…sempoi jer.

jgn sampai terberenti !

tapi mana ader yg 100% baik manjang…makan gaji mahupun keje seniri.

selebihnya usaha dan bertawakal, yakin rezeki adalah dari Allah...usaha memang kena ada tapi kalau bukan rezeki, tetap bukan kita punyer.

memang semua orang perlu duit, tapi wang ringgit bukan segala2nya ! tengok sekeliling kita, orang yg kita tengok berkepuk duit dan berharta konperm ker hati dia lebih senang dan tenang dari kita?

cuba pikir balik, penah tak makan sehari? yes ada, tapi cuma bulan posa jer...seumur idup bila dah usaha penah ker langsung putus rezeki tak makan tak minum 2 ke 3 ari?...ada?


tengok2 lah jiran kita atau keluarga yg nampak lebih rendah pendapatannya dari kita adakah mereka menderita? entah2 dia seisi keluarga hidup lebih bahagia dari kita! entah2 dia seisi keluarga orang lebih hormat mereka dari kita! mana tak nya, dia mungkin cuma ada motor tapi dengar jiran sakit cepat jengok datang ke rumah, kita berkereta sibuk bekeje tak hingat balik sampai jiran belakang umah meninggal dunia pon masih tak sempat jengah!

perspektif hidup masing2 mungkin tak sama...apa yang dicari dalam hidup sebelum, sekarang dan yang akan datang mungkin tak sama....

buat amende pon janji ati hepi...jiwa tenang..cukup makan pakai, duit ada lar  sikit2..sihat tubuh badan...keje kene lar keje, usaha lar sikit...orang mungkin nampak kita susah, tapi hakikatnya pada kita ianya mudah...bukan dok main dam bawah pokok ketapang isap okok pastu manjang mengeluh idup susah.

err, pada aku lar.....korang aku tak tau.

next, sapa2 yg nak berenti keje?



No comments:

Post a Comment