Thursday, June 30, 2011

alone again

having the acoustic at the beginning...

humming it to savor the meaning...

at times, we want to be alone...naturally...as a being.

video

Wednesday, June 29, 2011

bukan semua di atas.

Sila nyatakan kecenderungan anda ;

i.   Hak kebebasan
ii.  Hak kesamarataan
iii. Hak bangsa pribumi
iv. Hak keagamaan

Sila pilih jawapan anda samada ;
A. i dan ii
B. iii
C. iv
D. Bukan semua di atas.
_______________________________________________________________

dulu2 zezaman amik periksa  soalan objektif stail camni biasa  tengok tak?.... ada la entah mamat genius mana yg sesajer nak mengkonfiuskan orang maka diciptanya  jawapan pilihan  'Bukan semua di atas'....ingatkan dah berlalu...rupanya sampai sekarang pon masih pakai lagi.

masih pakai lagi?

contohnya polemik politik tanahair yang seakan tiada kesudahan  membuatkan masing2 memberi tafsiran, pandangan dan telahan yang pelbagai bukan hanya dari peringkat lapisan kaum dan bangsa, malahan ada yang berbeza pandangan dalam keluarga kita sendiri baik dari pangkat datuk, nenek, ibu, ayah, adik beradik, suami, isteri dan anak2.

9 julai ? ... yang nyata bak kata pepatah melayu ;
                                     'yang menang jadi abu, yang kalah jadi arang'

moyang, datuk, nenek, ibu, ayah, anak dan cucu telah atau akan melalui kehidupan masing2 dalam keadaan zaman yang berbeza.

samada disebut secara zahir mahupun dalam diam....setiap mereka adalah penyambung warisan.

pandanglah wajah anak kita yang kecil...renungkan kembali apa yang kita telah lakukan...kemudian bisikan ketelinga mereka ' kamu lah penyambung warisan '.

apakah kita tersenyum bangga, ketawa gembira atau kita akan tertunduk malu dengan apa yang telah kita lakukan?

mungkin jawapannya..... 'D. Bukan semua di atas.'


video

Sunday, June 26, 2011

pickers of my own

visited my eldest sister (along) last wednesday, very thoughtful of her giving me an old pressure lantern she recently found in her store...knowing very well that his youngest brother just luv picking and doin' restoration...previously i took from her our late grandma's brass iron...haha!

the one she gave me was made in germany (brand standard momento), easily 50 years old plus...after doin' sand paper to it, the steel seems like brass ( real nice quality - yupss old is gold! ), so i decided to leave it as it is...just paint the reflector cover white...need to scout for head cover and then to do lil bit of wiring.

here she is... in line with the other 2 pressure lanterns (brand petromax and butterfly)  i had restored.

video

Saturday, June 25, 2011

maahad tahfiz raudhatul sakinah, banting

visited the place today....alhamdulillah, almost completed.
....awaiting for students.

video

Wednesday, June 22, 2011

kepadaNya kita kembali - tok acu

22 jun 2011, jam 12.45 pagi, tok acu menghembuskan nafasnya yang terakhir pada umur yang melebihi 90an, selepas 4 hari dimasukkan ke wad ICU di hospital  seremban.

tiada lagi tempat kaum keluarga merujuk kepada yang paling tua. tok acu adalah yang terakhir di dalam adik beradiknya selepas wan  (nenek ku yakni kakak tok acu) meninggal pada november 2007 juga dalam usianya 90an.

tok acu adalah panggilan kami kaum keluarga disebabkan datuk yang paling bongsu. tempat sanak saudara serta seluruh kaum kaum keluarga merujuk dalam hal2 kekeluargaan seperti nikah, kenduri kendara, tanah pusaka, sengketa, adat ect.

suaranya dalam, dalam peramahnya ada tegas...dalam senyumnya ada bengis...dalam lembutnya ada keras.

teringat sebelum aku melanjutkan pelajaranku, rasanya dalam seminggu sebelum berangkat dia bertandang dan bermalam di rumah ku...aku tahu wan yg suruh tok acu datang...pendekatannya lebih kepada berborak, mengingatkan asal usul kami suku acheh, adab hidup di tempat orang,  yang mana hitam dan  yang mana putih...petua serta amal termasuk peringatan yang bersulam pantun...dia banyak memberi penerangan sementara yang aku pula banyak bertanya...ianya berlarutan sampai  ke malam hingga awal pagi sebelum tok acu pulang esoknya...tapi bila dah hujung2 sewaktu berbaring sebelum tidor, dia mula membicarakan tentang syariat, tarikat, hakikat dan makrifat. aku mula konfius sebab aku tiada asas, tambahan mata yang mengantuk...hingga aku lena semasa dia masih bercakap cakap.

setiap tahun aku mesti singgah beraya rumah tok acu di tanjung ipoh sebelum meneruskan perjalanan ke kuala pilah.

selepas pengkebumiannya tadi, aku sempat balik ke kampung...cucu along (kakak ku yg paling tua), dania dah mula belajar jalan rupanya...bertatih, aku mengagah2nya supaya ke arah ku...

' jalan dik..hah ! tunjuk kat tok cu dik dah boleh jalan ' kata along ku....another tok cu? (gulp)

yup panggilannya mmg sama sebab aku yg paling bongsu.

cuma tok cu yg ni tidak sehebat arwah tok acu.



                                          al fatihah buat arwah tok acu.



Sunday, June 19, 2011

pond cover and dad's veto power

it s sunday...hmmm, need to do something.

ahaa!...put a halt to their playstation time (grrr)...replacing my pond cover with the help of my 2 sons...dad's veto power early sunday morning...yeahh!

video

precision...

it s so precise! (hmmm...well, only if not being tampered with camera tricks haha !...)

video

Friday, June 17, 2011

tired no more...

back from work...quite late...hectic day...ohh! on top of my pc there s a card with happy father's day wish.

the most beautiful card to me even it s a homemade material...by my 3 daughters and 3 sons.

lost of words, life is so beautiful...



Sunday, June 12, 2011

out of touch

really enjoying the duo doin' live...'out of touch' in acoustic version by hall and oates joined with the late tom 't-bone' wolk playing guitar on the far left.

video

homemade fountain nozzles

ahaa sunday! doin' nothing...

...but then got an idea to create homemade fountain nozzles for my koi fish pond...using the leftover bottle cover as nozzle.

out of touch?...haha!


video

background song by les kafila's - ikan todak (swordfish)

i cant go for that / sunrise

hall and oates  - i cant go for that
simply red       - sunrise

i mixed both songs...had the same groove but different in chorus...i ll go for hall and oates haha!


video

Saturday, June 11, 2011

heaven

luv both unplugged and original version but i m used to the original version...so i edited the unplugged version in the intro and outro section with the original version in the mid section.

...those days we dont have lcd, so bryan adams used crt tubes in the video...haha!

...whenever listening to it, brought back my memories...summer 1985...in spring valley, ny.

video

Monday, June 6, 2011

R&R dulu...R&R sekarang

' lapar..' terdengar suara anak ku mengadu dari belakang.

aku terus memandu sambil menjeling melalui cermin pandang belakang...kesian sebab memang dah tengahari pon, memang time makan...perjalanan baru separuh...kereta agak banyak di highway, maklumlah cuti sekolah.

memahami, aku memandu masuk ke lorong paling kiri...untuk mudah masuk bila jumpa exit yang terdekat kawasan rehat dan rawat nanti...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'bentang baju hujan tu belah dalam sikit...pegi ambil barang2 kat belakang...bekas nasi tingkat..botol air mati..buka kasut nak duduk tu'  abah banyak memberi arahan.

tiada mpv, tiada empat pintu...cuma kereta dua pintu, model austin...ramai2 berimpit 7 beranak mcm sadin...sorang2 keluar ambil barang2...

abah berhenti tepi jalan...makanan yang dah siap2 mak masak suboh2 tadi...perjalanan baru separuh..jauh lagi.

part yang menyeronokkan aku dan adik beradik ku...berhenti makan.


austin A40, model ngan kaler sama mcm kereta abah dulu..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'laksa...nasi campur...nasik ayam ! ' anak2 ku meminta pesanan...tak perlu angkat tingkat nasi, tak perlu keluarkan air mati...tak perlu duduk atas baju hujan.

part yang menyeronokkan anak2 aku...berhenti makan.

Saturday, June 4, 2011

it s a small world

went to kepala batas, sending my wife's relative for his wedding....a rural area in permatang tinggi...the akad ceremony was held at the local mosque.

somehow met a friend who was with me when we were in makkah last year...what a coincident! after the wedding function, later that night  i had dinner with my friend and his family, refreshing our experience...our nostalgia.

...it s a small world.


video

lepak rumah paksu

khamis, 2hb  Jun ;

malam tu anak2 buah yang dah bujang-bujang datang rumah paksu dia...saja lepak2 sebab cuti sekolah/kolej....

yups, seronok anak2 buah datang reramai nie...maklumlah, rumah paksu diaorang jauh sikit dari kelumpo.

tapi paksu tak sempat masak...gi bawak makan kedai jer!

hehe...


Thursday, June 2, 2011

kuala rompin

went to kuala rompin today, it s about 5 hours driving from kl...going there i went via seremban, kuala pilah, bandar muazam, leban chondong to kuala rompin...then i realized the kampung road was so beautiful (or maybe coz driving alone kindda bored) haha!... ...but on the way back (lil bit crazy) decided  via pekan, gambang then took east coast highway back to kl...yups, enjoying the east coast fine sandy beach before driving home...

video