Saturday, January 28, 2012

pabila tenet ku berkata-kata...


aduhh..slow giler line internet ni…
dah seminit…lom kluar gak webpage yg aku klik.
teknologi mana larrr  telekom mesia pasang kat area umah aku nie….

terkebil2 mata menahan ngantuk sambil nunggu webpage yg macam tak kunjung tiba nie..ehh lebih seminit dah nie !

lembab lar kau tenet…

zzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ


tenet     : ngumpat org lembab ker? ooii, org penat lar…

aku        : ehh, tenet kau leh dengar ker aku ngomel ?

tenet     : kau ingat senang ker keje aku? mcm2 page kau klik serentak…aku gak yg tepaksa ping sana   ping sini…server simpan data yg kau nak ni bukan macam sebelah kepuk padi umah kau tu..nun kat san diego , pas tu kat jepun, alih2 kat frankfurt…lain lar kau bukak page kat mesia nie..kalau server kat kl ni bedesup aku leh gi…

aku        : erkk?

tenet     : sesekali mesti lar ada masalah..kereta pon leh rosak..orang pon leh sakit..kau marah ker aku slow kali nie?

aku        : dah seminit lebih tak kuar aper aper pon?

tenet     : agak2  kalau kau seniri gi ambik info yg kau nak ni kat san diego sampai tak 5 minit? buka pintu pagar ngan setat enjin nak gi airport pon komperm dah lebih 5 minit..

aku        : gulp !

tenet     : pastu banyak cantik kau klik sana, klik sini serentak bebanyak….berpinar2 aku gi sana sini nak retrieve info yg kau nak….sesekali seminit lebih pon kau dah bising lambat…

aku        : huh?

tenet     : kau tau nak laju jer…cooling fan yg bertaun dok kipas aku ari2 ni dah rosak kau tak nak repair, panas ohh dok lam engine motherboard nie, yang  hang buat derkk jer...abuk naik tebal lam CPU ni ader kau kesah?....betaun dah aku keje untuk kau nak minta increment tambah speed RAM pon tak penah dapat….yg kau tau aku lembab….yg kau tiap2 bulan ader duit lebih sesedap makan kentaki buleh plak.

aku        : gulp ..!

tenet     : aku nak rehat seminggu buleh? kau jangan sesuruh aku ping sana ping sini cari info utk kau seminggu ni..buleh?

aku        : alarr sori lar tenet…telepas pandang…kau merajuk ke tenet?

tenet     : biler nak cuci abuk merata lam CPU nie yg dah betahun menyesakkan napas aku?...biler nak gi ganti cooling fan yg dah kiok tu?, panas lar lam nie...biler panas  cepat lar org penat…biler nak tambah speed RAM sebab betahun dah kau perah tenaga aku tapi asik2 dok membebel slow lar, kaler tak lawa lar, tgk youtube tesangkut2 lar, lembab lar..

aku        : tenet, kau ada union ker? demand semacam jer?

tenet     : ader ! kalau seminggu aku mogok kau ok kan?

aku        : kau mogok dua minggu pon ok…haha!

tenet     : ohhhh eksyen yer...tau tak lam dua minggu tu nanti kau tak leh cari info, kau tak leh retrieve document, kau tak leh save gamba keje kau, kau tak leh chat, kau tak leh webcam ngan kengkawan, kau tak leh akses cctv rumah kau, kau tak leh akses alarm system umah kau, kau tak leh call free pakai net…kat tak leh akses mail, kau tak leh print…..belaja-belaja lar pakai typewriter ngan fax seminggu dua nie, rasa2 kau buleh tahan?

aku        : ahhhhhhhhhhhhhhh……tenet, aku serender lar kat kau….




wuishhhh…rupernyer aku tertidur depan pc…tensyen sebab menunggu langsung aku terlelap sejenak…..bangun dari sandar ku , mata ku tertumpu semula ke screen pc…tercarik2 webpage yg aku klik sebelum terlelap tadi…ada tak kuar??

kat screen…..’ error 404 : page not found ‘

‘ tak pa, tak pa…..kau lambat sejam pon tak pa tenet’ kata ku lam ati sambil mengusap2 body CPU.

mata ku melilau mandang sekeliling….aahhh, nasib orang rumah ngan anak2 aku tak nampak aku usap2 body CPU  sambil cakap2 sengsorang….

ku ambil pena, lantas aku cecepat menulis sesuatu sebelum terlupa;

1.      cooling fan
2.      cuci abuk
3.      speed RAM.

giler..tenet leh gertak aku.

haha…

No comments:

Post a Comment