Saturday, October 15, 2011

nak ucap apa kalau jumpa puak cherokee?



aku terjumpa satu artikel, orang pribumi amerika puak cherokee dah lama islam lebih 200 tahun dahulu..pecaya atau tak memang ada tercatat dalam 'library of congress' tentang satu perjanjian damai dan hak antara puak cherokee dan kerajaan amerika pada 1787 di delaware river. perjanjian itu telah ditandatangani oleh 'abdel-khak' dan 'muhamad ibn abdullah' dari puak cherokee!! puak cherokee dulu2 dah islam? ketua puak cherokee chief tahun 1866 pula bernama 'ramadhan ibn wati'. maknanya islam dah lama subur di benua amerika.

malah khabarnya islam telah lama bertapak melalui perhubungan puak cherokee dengan penjelajah islam yang sampai ke amerika sejak beribu tahun dahulu.

aku search kat google nama abdel-khak ngan muhamad ibn abdullah, ternyata memang banyak maklumat tentangnya...ada kajian tentang beberapa tulisan puak cherokee abad ke-7 yang ditemui pada batuan di Nevada terpahat tulisan yang sangat mirip dengan perkataan "Muhammad" dalam bahasa bahasa arab...malah dikatakan serban puak cherokee mungkin berasal dari timur tengah.




mungkin antaranya mereka dulu2 pernah bertemu ibn battuta atau mungkin laksamana zheng he....siapa tahu!

kalau camtu jika korang  ke amerika nanti kot2 terjumpa dengan orang2 puak cherokee i.e 'sitting bull', 'eagle sun' etc jangan terus memandai2 sapa  'what s up?'...jejaga, sesilap kena bagi salam geng!!

No comments:

Post a Comment