Sunday, August 19, 2012

perginya ramadhan, datangnya syawal

ramadhan akan pergi...

pernah aku terbaca bahawa sekiranya manusia itu benar-benar tahu betapa istimewanya ramadhan, nescaya manusia  akan mahukan bulan ramadhan itu dilanjutkan pada bulan-bulan lain yakni sepanjang tahun!

agaknya umpama kita ke gedung beli belah say komplek pertama (pertama?...ha'ah, tempat lepak taim raya paling ngetop zezaman aku) ada jualan penghabisan stok ujung tahun, beli satu apa kebende pon akan dapat 10 !! bayangkan...sure kita nak sales macam tu sepanjang tahun....perumpaan aku la..belasah jer.

adakah ramadhan kita kali ini merupakan yang terbaekkk dari ramadhan yang sudah-sudah?

hanya kita sahaja yang mampu menjawabnya dengan jujur...

perginya ramadhan.....datangnya syawal.

dikhabarkan perginya ramadhan itu ditangisi oleh mereka yang beriman...

sementelah datangnya syawal.....tetap dirai.

meraikan? tak jugak...sebab bila dah bekumpol reramai selain adengan bermaap maapan....beraya sana sini, kengkadang terjadilah jugak adengan yang aku tengok macam nak compare sesama sedara kereta sapa paling hebat or untuk macam nak tengok baju sapa paling bling bling or family mana yg paling mantoppp persediaan raya or motor saper paling laju or mercun sapa paling kuat etc....macam berlawan lawan, yg tersirat mahupon yg tersurat.

dedulu raya agak lain.....dulu selalunya air bancuh jer...pegi rumah yg bagi kita minum air botol sorang satu dengan bunyik 'chittzzz' (gas kluar) masa bukak penutup botol tu pon dah terasa amat mengujakan!!....taim aku dulu2 lar....terasa amat mewah sangat2 gitu...duit raya dapat duit besi pon dah heppi....penah tak korang kena budak tu terus bukak peket duit raya lepas dibagi? pastu siap kata depan kita ' alarr singgit jer?' .....tension kan? haha



 
oppss,  nampak la plark dari tempat aku menaip nie lampu lip lap rumah org depan...lampu lip lap aku lom pasang laie...

takpe, jap laie aku pasang lar...alarr sajer suka2...heppi2.

'ye ke utk sajer2..heppi2?'

'or dengki?'

'ha'ah, ngaku...sajer dengki'

aharkkk...

salam aidil fitri bagi buat semua...maaf zahir dan batin.

No comments:

Post a Comment