Tuesday, August 14, 2012

bahasa jiwa bangsa 8 - 1 1, 2 2, 3 3, 4 4....


penat berdiri, aku carik kusi kosong untuk duduk, sementelah hari pun dah tinggi..cuaca memang panas...duduk,  terasa bahang kaki lima sementara aku nunggu tayar spare kereta diganti baru...kebetulan ramai lar plark orang kat kedai tayar ari ni.......maklum lar nak raya, tak kurang yg nak tukar  tayar ngan sport rim baru.


punyer lar boring nunggu, yang surat kabar dah byk kali aku ulang2 baca...tekak kering...mata kuyu terasa ngantuk...cuba rest dengan kepala besandar kat dinding kedai sambil pejam mata......tetapi telinga masih mendengar suara tawar menawar dan diselang-seli bunyi bising desingan  'air tools' ala bunyik2 mesingan masa  keje-keje membukak dan memasang tayar.

....mata pejam, telinga terasa jadi mcm sensitif.... pendengaran serasa peka;




' EMPAT EMPAT kasi tukar '....(4 4 kasi tukar?), padahal cuma 4 tayar je yg tukar, jarang kita dengar 'tukar empat tayar', yg femes kita sebut ' tukar 4 4 tayar..'

' itu chamber depan DUA DUA lari..' (2 2 lari?), padahal 2 tayar depan jer..pon sama, still ulang 2 2.

' SATU SATU pasang...' (1 1 pasang), padahal nak pasang sesatu tu berturutan...hanya diulang 1 1.

' itu nat tayar semua kasi tukar...itu 16 nat kasi tukar ', yg ni aku tak dengar plak disebut 16 16...

sebelum ni aku tak heran pon pasal sebut satu satu, dua dua or empat empat ni......ari ni tah cemana leh perasan....maybe sebab bila posa, otak kosong, takder keje....pikiran pon kuat  lar melilau...

kalau tak posa? sohih tak amik port pon....

'boss, siap....'

kedengaran suara orang mengejutkan aku dari lamunan....aku buka semula mata ku...rupanya pekerja kedai tayar tu bagitau yg tayar spare tadi dah siap.

'boss, balancing mau bikin? lama punya tayar, TIGA TIGA sudah out..'

aku tanyer balik..' 3 3 ? '

hehe...


No comments:

Post a Comment