Thursday, July 28, 2011

anak sojar

ari ni tak ke pejabat, saja berehat...dapat tgk anak anak  ke sekolah pagi dan petang naik bas sekolah depan rumah.

teringat masa dulu dulu sewaktu aku tinggal dalam kem askar, tunggu trak askar..ferry bebudak kluar kem ke sekolah...bising, suspension macam batu dan bila hujan air masuk kat lubang angin yg tak tertutup kanvas, budak budak semua basah.

keluarga ku ramai askar, orang negeri sembilan ni agaknya banyak askar atau polis ha! ha!...abah aku askar, ipar aku 3 orang askar, salah sorang kakak aku pon dulu askar...aku plak lepas belajar nyaris masuk sojar, cuma mak aku tak bagi.

masa tu awal 70an time banyak bandit, duduk kem batu 3 temerloh pahang...teringat masa tunggu trak nak ke sekolah kadang kadang dapat tgk ada plane caribou turun naik bawak barang dan anggota...dan kalau demam abah bawa aku ke hospital askar ambik ubat, sempat gak tgk askar yg cedera lepas operasi...yg pernah aku tgk di hospital askar tu berkerusi roda, kat koridor luar macam termenung jauh...

kerjaya yg di idam idamkan? niat untuk berbakti kepada negara? jalan keluar untuk mudah dapat kerja?...hanya tuan punya badan yg mampu jawab.

yang nyata bukan kerjaya yg mudah terutamanya pada tahun 60an hingga ke awal 80an...yg terlibat dalam operasi, isteri dan anak menunggu dirumah dengan tidak pasti dalam tempoh yg kadang kadang lama...ada kalanya balik sekejap lepas tu operasi semula...tapi masa tu aku budak budak, mana nak faham pasal keluarga...zaman bebudak, happy manjang.

kini betapa bertuahnya aku, setat enjin lepas kerja terus balik tgk keluarga...

cuba selami erti lagu ini, sebuah lagu rintihan seorang isteri...bersesuaian dengan zaman dan ketikanya...sebuah nostalgia, bagi yang memahami...

No comments:

Post a Comment