Monday, June 25, 2012

masih waraskah kita? : 'mereka' dan permainan silap mata...

terpegun dengan permainan silap mata 'mereka'?

kini, kita telah dipertontonkan oleh 'mereka' satu permainan silap mata yang maha hebat.

jika dulu yang ditunjukkan cuma skil tahap menghilangkan duit syiling dengan sapu tangan, kini 'mereka' memperlihatkan tahap yang amat tinggi bukan hanya mampu menghilangkan bangunan KLCC, bahkan mampu menghilangkan segenap yang ada di atas tanah dari perlis hingga ke sabah.

ada yang ternganga tengok...kerana rasa amat teruja, kagum.

ada yang ternganga tengok...kerana rasa gelisah, penuh kebimbangan.

ada beberapa kategori orang kita yang menonton permainan silap mata ini...

pertama, orang kita yang tidak terpegun langsung kerana sedar dan mengetahui akan tipu helah serta muslihat permainan silap mata  'mereka'...

kedua, orang kita yang masih tercari-cari secara rasional samada ianya fitnah atau sememangnya tipu helah silap mata 'mereka'...

orang kita yang terpegun dan taksub dengan menerima permainan silap mata mereka bulat-bulat...serta tidak mampu berfikir secara rasional lagi seolah olah telah 'disihirkan' oleh 'mereka'...

ahli parlimen kulim bandar baru, zulkifli nordin antara yang lantang memperlihatkan tipu helah 'mereka' dalam permainan silap mata ini...

dianggap hanya fitnah politik pada sesetengah...

juga dianggap sebagai cabaran politik terhebat sejak merdeka yang belum pernah dihadapi oleh orang kita pada sesetengah.

'mereka' bukan berseorangan....usaha 'mereka' adalah dari pelbagai sumber dan cara,  jauh lebih tersusun dari apa yang kita jangkakan...samada 'mereka' melakukannya secara tersurat atau tersirat...samada mereka melakukannya dari dalam atau dari luar.

kita sedang diperhatikan oleh banyak pihak yang ingin melihat sampai bila kelangsungan penguasaan politik oleh orang kita akan tanah yang dihubungkan oleh segenting kra ini yang diidam-idamkan 'mereka' sejak zaman-berzaman lagi.

adakah orang kita masih memilih taksub kepada parti?

adakah orang kita kali ini akan memilih untuk memelihara kepentingan bersama, kearah agama dan bangsanya tanpa mengira parti?

adakah kelompok orang kita yang leka dan terpesona atau kelompok orang kita yang menolak permainan silap mata 'mereka' yang akan menguasai?

hanya menunggu masa dan ketika...melihat siapa yang akan kecundang,

...kita atau 'mereka'?



No comments:

Post a Comment