Sunday, April 8, 2012

VAT69 - very able troopers

arwah atuk pulis, abah bekas askar, ipar aku 3 orang askar, sorang kakak aku pon askar…sedara mara pulak banyak kalau tak polis mesti askar…dan aku, dulu nyaris-nyaris masuk askar.

mungkin sebab ramai dalam ahli keluarga aku sedang atau pernah berkhidmat  dengan pasukan keselamatan, jadi agak mudah aku memahami tentang susah senangnya berada dalam keluarga anggota keselamatan ni…aku dulu-dulu pindah-randah sekolah sebab pindah-randah kem ni dah kira kebiasaan.

orang nesimilan rasanya sesebelum ni  banyak polis atau askar…mungkin dulu2 satu karier yang diminati atau mungkin sebab jalan paling mudah nak keluar kampung atau mungkin sebab tak banyak pilihan keje dengan pendidikan rendah yang ada…gaji kecik, keje payah.

macam abang sedara aku (abah kepada arwah ibar) dulu bekas komando cerita pengalaman dia sebagai radioman, so if engage in 'contact' memang jadi 'main target' oleh bandits sebab set wireless terikat belakang bahu dia...tiap kali masuk hutan paling dia takut kat booby trap...sampai dia kata biar kena tembak dari kena booby trap...penah pergi hospital askar in mid or late 70s? ada betulnya kata dia sebab aku kadang2 terjumpa askar yang dirawat dalam kem sebab terkena booby trap...sedih nengok,  apatah lagi kalau terpaksa berkerusi roda seumur hidup.

tapi dia kata dari duduk ontok-ontok kek kampong buek kemarahan orang, elok la kluar jang...ha ha.

pengorbanan terutamanya anggota keselamatan dulu2 memang aku sanjung…

orang yang dulu2 susah, bersusah-susah untuk keselesaan generasi kita yang sekarang.

tapi zaman dah berubah...

pantai pon berubah, inikan pula hati manusia...

pemikiran dah berbeza….orang kata ni zaman moden...zaman tenet...zaman IT.

zaman sekarang…kebebasan bersuara...

zaman sekarang...berfikiran terbuka...

zaman sekarang ni payahnya nak cari ribbon typewriter kena merayau sakan, dah macam nak cari rusa kat tengah pekan…

zaman sekarang klik gambar pakai  hp tak kire tompek, bukan lagi zaman2 still menerai snap ujung2 roll pilem kot2 kodak kdg2 bemurah ati bagi extra pic last kopek...

zaman sekarang print seniri je seberapa banyak gambar yang nak, bukan  lagi zaman2 pilih2 gambar kat negative buang mana yang tak nak...

zaman sekarang ni jari picit hp antar text tru sms laju bukan main,  bukan lagi zaman antar pakai telegram oleh abang posmen...

zaman sekarang telepon jenis picit sorang satu, bukan lagi zaman2 telepon jenis dial kat public phone beratur ikut turn macam kena catu...

zaman lar ni air-cond rosak kjap kat opis dah mengipas2 panas tak leh keje, bukan lagi zaman2 opis guna kipas kat siling keje selambe jer...

zaman sekarang...kata2 orang dulu ni gonjeng...

zaman sekarang...askar ngan polis ni dipanggil anjing...

dan zaman sekarang...kuminih ni dipanggil wira, pejuang...keterbukaan yang dijinjing !












No comments:

Post a Comment