Sunday, January 8, 2012

kau itam ker putih??...dua2 tak, sebab aku kelabu !



yang sorang tengah pucat nunggu kes diputuskan, maka dicanang seantero pelusuk dunia tentang ketidakadilan cuba mengaut berbondong-bondong pengikut agar turun mementaskan demo jalanan…umpama penanda aras solidarity bak lech walesa di polonia.

yang pelajar melaungkan hak kebebasan belajar dan berpolitik, meredah 2 pagi bertekak dan bergelatak dijalan, sakit dan menyakitkan yang akhirnya dengan mitos tak kesudahan perihal sapa hentak sapa?…  

yang sorang kena pecat walau seawal 2008 diangkat antara pejuang harapan pentadbir exco negeri…adakah dirasakan terlalu islamik  sebab kes rampas pastu kena minta maap lalu memulangkan semula arak kat seben eleben atau terlalu ultra islamik sebab obsesi menskodeng aktibiti memurtadkan orang islam atau sebab  tak join nengok tembak-tembak bunga api masa malam tahun baru ni sebab terlalu obsesi menskodeng orang seagama dengannya selebret tahun baru kat pub ngan nait klab…mengingatkan aku adakah terpakai talak bai'ah ahli terhadap isteri dalam kes pecat memecat jika ditendang keluar parti? 


ohh ni belog penyokong tegarrrrr fidlot yer?, nii belog penyokong nomor wahid  pembeli umah agam agaknyer?  nii belog penyokong tahap hadkor satu mesia yer? ohh ni belog pencacai parti cap keris ker?

ha ha..otak cap melebel yg tak kesudahan…kalau tak biasa pemikiran diluar kotak, maka gunalah pemikiran kotak didalam kotak ya habibi ya maulana...


orang dacing yg bertanduk bertandan tak dernya aku junjung,
orang bulan yg ngetop bersyarah ilmu sumpah seranah takdernya aku melopong,
orang mata lebam yg putar alam takdernya aku kagum.

dah letih nengok orang-orang yang aku kira mengamalkan agama, budaya dan bahasa yang sama dengan aku berembat membanting antara satu sama lain…naik lesu.

tolong lar…apekebendernya pon nak ‘menghenjut’ sesame kita ni tak kan lah takder ‘common ground’ langsung…takkan lah takder sekelumit pon benda yang leh dipertahankan sesame? takkan lar takder sedikit pon persamaannya? masing2 sesama kita umpama rakus melondehkan kain baju masing2 yg tak menguntungkan sesiapa kecuali 'mereka'...tanpa disedari perangkap sorakan galakan whooo dan whaaa 'mereka' yg nyata mencandukan kita sang pelaku menjadi lebih mabuk bahwa yaaa, aku lah yang paling daring dalam perihal londeh melondeh!! 

yg sorang asik kata itammm jer..yg sorang laie plak asik kata putihhhh jer..takkan lar itam ngan putih jer? takder yg kelabu? kalau lar campur sesikit kaler  itam ngan putih kan leh dapat kelabu! ehh takkk, kelabu tak main...samada engkau itam atau putih....pularkk dahhh !

keterbukaan? sama rata? kebebasan bersuara?

bar council? ngo? ngok?

tang turun padang guling2 landing2 kat jalan….majoritasnya siapa? baek yg tua maupon yang muda  sampai lar ke tahap student…’orang dia’ seramai ‘orang kita’? takyah lar amik add math, tengok lam gambar pon dah tau ‘orang kita’ ker atau ‘mereka’ paling banyak.

gasak lar berembat korang…agak2 lar nak ‘menhenjut’ sesame kita…ingat-ingat lar ‘common ground’ yang kita ada seidak-idaknya…

jangan sok sok taim betul2 perlu sesangat nak menghujat ngan membanting kat 'mereka' tau tau dah takder makna…bubur takkan buleh menjadi nasik…hanya nasik yang boleh menjadi bubur.

kalaular aku ni menteri yang power mower…nak jer aku ceterai test mooted the idea secara serius buat sekolah kebangsaan satu jenis jer kat mesia ni...gerenti aku kena sumpah melantun2 kene pelupuh kaw kaw dengan ‘diaorang’...masa tu korang tengok lar camana aksi ‘diaorang’ mempertahankan ‘common ground’ diaorang kat kita...masa tu rasa2 ade ker  'diaorang' buat aksi londeh melondeh sesama 'mereka' mcm kita?
ha ha.

awatt tetiba jer hangin satu badan?

ehh ye ker? nampak mcm hangin ker? takder lar ehh...nampak piang-piang cam gitu ker?

ehh, tak leh lar series sangat…namanya pon membelog…goblog.
frasanya pon ‘menulis ngikut apa jer yang terlintas di hati’…

ha’ah…baek aku ajak anak2 aku gi kebun, pulasan masak ranum…ada sungai pastu leh tarjun nyejuk ati dan badan.

No comments:

Post a Comment