Sunday, October 16, 2011

jack sparrow orang kita?



ni ada satu lagi  teori ganaz....mungkin ya, mungkin tidak...nak pecaya terpulang, tapi untuk makluman kot2 kalau terberaous lam internet terjumpa fakta2 lain maybe buat kita terfikir balik ada betulnya..sejarah melayu ni kan penuh dengan misteri.

ada kajian yang mengatakan jack sparrow ni berketurunan melayu. lagenda lanun melayu dalam 'the 19th regiment of british royal navy'. dikatakan the '19th regiment of malay navy' ni bekas bekas lanun ganas, hebat berperang, pelayar yg hebat dan terrer menyelam berejam lamanya yg berasal dari selat melaka yg diberi pengampunan hukuman gantung. mereka kemudian diambil bekerja dgn british royal navy. 19th regiment ni di ketuai oleh captain john davie ( davy jones ??)

mcm citer dongeng, tapikan  ada plak rekod dulu2 lam paper omputih pasal melayu keje dengan british navy.







sebab ganas, mereka telah memberontak dan merampas kapal british navy dan belayar ke lautan. saki baki 19th regiment of malay navy ni lah yang dikatakan bermaharajalela menjadi lanun di lautan, malah ada rekod mengatakan terdapat amukan lanun melayu di newgate, london.




kumpulan ini juga kemudiannya dikenali sebagai 'the curse regiment'. sesetengah ahli dari 'the curse regiment' ini juga di ambil napolean bonaparte utk berperang melawan british. ohh, maknanya melayu dulu2 pon dah ada sesama gi berperang dengan napolean!! kelas gitu!





cuba tengok citer 'pirates of the carribean', mungkin ada fakta atau perkara2 yg mungkin ada persamaan.  yang aku cam satu jer, lam citer tu jack sparrow tak lah putih sgt mcm omputih, mcm kulit aku gak itam sesikit. hebat kan teori ni? ahakk!!







No comments:

Post a Comment